Waarom beroepsgerichte didactiek?

In designteams werken docenten, docentenopleiders en onderzoekers samen aan een gezamenlijke en urgent praktijkgericht vraagstuk en ontwikkelen zij toekomstgerichte skills. Docenten brengen een concreet, ontwerpvraagstuk uit hun eigen praktijk in. Vanuit dit ontwerpvraagstuk worden leerarrangementen uitgewerkt, uitgevoerd en onderzocht. Dit levert onder andere bruikbare, contextgebonden producten en direct toepasbare kennis op. Opgedane kennis en ontwikkelde producten worden gedeeld via leer- en deelsessies samen met de andere betrokken Gelderse mbo’s en de HAN.

Wat doen we?

De 7 betrokken mbo’s en ILS HAN zijn gestart met verschillende designteams. De opgedane kennis, inzichten en ontwikkelde producten zullen gedeeld worden via leer- en deelsessies en masterclasses en dragen bij aan gezamenlijke ontwikkeling. Het onderwijs zal continue in interactie met het werkveld staan. De vraag van buiten wordt naar binnen gehaald en vertaald naar het onderwijs. Voorbeelden van vormen waarbij ingespeeld wordt op dit vraagstuk zijn wijkleercentra, projectonderwijs, hybride leren, blended learning, innovatiehubs en de keuzedelen.

Designteams

In designteams werken docenten, docentenopleiders en onderzoekers samen aan een gezamenlijke en urgent praktijkgericht vraagstuk en ontwikkelen zij toekomstgerichte skills. Docenten brengen een concreet, ontwerpvraagstuk uit hun eigen praktijk in. Vanuit dit ontwerpvraagstuk worden leerarrangementen uitgewerkt, uitgevoerd en onderzocht. Dit levert onder andere bruikbare, contextgebonden producten en direct toepasbare kennis op. Opgedane kennis en ontwikkelde producten worden gedeeld via leer- en deelsessies samen met de andere betrokken Gelderse mbo’s en de HAN.

Wie zitten er in de kennisgroep?

De kennisgroep bestaat uit vertegenwoordigers van alle betrokken mbo-instellingen en medewerkers van de HAN.

Projectleider

  • Margriet Overmeyer (Graafschap College)

HAN medewerkers

  • Aimée Hoeve
  • Loek Nieuwenhuis (lector beroepspedagogiek, Kenniscentrum Kwaliteit van leren)
  • Haske van Vlokhoven
  • Ellen Leenaarts-Gunnewijk (HAN ILS)

Medewerker per instelling

  • Klaske Smit (Rijnijssel)
  • Tamarinde Laan en Jos Hendriks (Helicon)
  • Helmien Garsen en Andrea Wolse (Aventus)
  • Ineke Moonen (ROC Nijmegen)
  • Renske Postuma (ROC A12)
  • Joyce van Berlo (ROC Rivor)

    Vragen?

    Voor meer informatie over de kennisgroep beroepsgerichte didactiek neem je contact op met Margriet Overmeyer.

    Margriet Overmeyer

    m.overmeyer@graafschapcollege.nl